Wednesday, April 18, 2012

Soluttautumisen alkeet: vaatteet

Vaatteet ovat tuottaneet mulle paljon päänvaivaa viime aikoina. Kesä tuli tänne ihan yhtäkkiä; eräänä päivänä herättiin ja ulkona oli 28 astetta lämmintä. (Ja tiedoksi teille, joilla ei ole kokemusta kosteasta ilmastosta: 28 tuntuu ihan TODELLA paljon kuumemmalta kuin miltä se kuulostaa...)

Mulla ei oikeastaan edes ole kesävaatteita. Olen tottunut Intiassa verhoamaan varttani erilaisilla kaavuilla ja hippihepeneillä ja niillä olen kulkenut Suomen kesissä ne muutamat päivät, kun kesävaatteille on oikeasti ollut tarvetta. Tai sitten vaihtoehtoisesti olen ostanut kirpparilta pari mekkoa ja kiikuttanut ne sitten syksyllä sinne takaisin. Tänne pakkasin mukaan noin kymmenen Nanson trikoomekkoa ja jotenkin typerästi ajattelin, että niillähän pärjää pitkälle. Vaan eipä pärjää. Hyvinhän ne ilmastoiduissa sisätiloissa menee, mutta heti kun astuu ulos, saa suurinpiirtein lämpöhalvauksen.

Kolmisen viikkoa sitten lahjoin (kahvikupillisella) itseni vaatekauppaan ja ostin sieltä mekon, jota olenkin ahkerasti käyttänyt siitä lähtien. Se ei kuitenkaan riittänyt, kun sitä olisi pitänyt olla pesemässä jatkuvasti (ja me ollaan niin laiskoja, että roudataan pyykit pesulaan yleensä vain joka toinen viikko). Niinpä olenkin joutunut asioimaan vaatekaupoissa vielä kaksi kertaa senkin jälkeen. Kääk.

En tykkää shoppaamisesta Suomessa, mutta vielä vähemmän tykkään siitä täällä. Täällä ei oo kirpputoreja, enkä minä tiedä mitkä vaatemerkit on epäeettisiä ja mitkä vielä enemmän epäeettisiä. Olen toistaiseksi ostanut Japanissa ja Koreassa tehtyjä kuteita siinä toivossa, ettei ne ainakaan tule sweatshopeista. Kyllähän niistä enemmän joutuu maksamaan, mutta mieluummin rahanmeno kuin alituinen huono omatunto.

Japanilainen ja korealainen muoti on sitäpaitsi täällä aika IN, ainakin se hillitympi versio siitä. Hörhelot, rusetit, rypytykset, ylisuuret koot ja lapsekkaat kuosit on kaikki tosi jees. Hameet on lyhyet ja paidat isot. Värimaailma on vaaleansinistä, harmaata ja valkoista.

Vaikka mulla välillä vähän tekee tiukkaa pukeutua 10-vuotiaaksi, on tälläkin tyylillä puolensa. Ihan söpöähän se on, tavallaan. Ja kun kaikki sitä täällä tekee, ei tunne itseään ihan idiootiksi. Joukkoon sulautuminen on ihan okei aina silloin tällöin.

Shoppaaminen on toisaalta täällä paljon helpompaa kuin Suomessa. Kaikki vaatteet on nimittäin “free size” ja usein kaupoista puuttuu sovituskopit. Tämä varmaankin johtuu siitä, että 90% nuorista naisista on täällä suurinpiirtein samankokoisia eli kauhean pieniä. Vaikka minä olenkin kiinalaisiin verrattuna jättiläinen, olen (onneksi) länsimaalaisittain pienehkö. Toistaiseksi olen onnistunut mahtumaan kaikkiin vaatteisiin, joita olen ostanut.

Seuraa esimerkkejä.

Mulla on nyt paljon harmaita vaatteita, joihin on lätkäisty pitsiä ja rypytyksiä. Ensimmäisessä kuvassa on mekoksi naamioitunut aluspaita, jonka päällä on neule...



Seuraavassa on identiteettikriisistä kärsivä kauluspaita.




Kyllä täällä t-paitoihinkin voi pukeutua, kunhan ne on joko pinkkejä....



tai niissä on yksisarvisen (tai My Little Ponyn serkun) kuva ja sen yläpuolella teksti “Jump!”.



Omistan myös yhden melko tavallisen mustavalkoisen paidan, johon siihenkin on tosin ängetty pussihihat ja rypytyksiä.



Minulla on myös yksi ihan tavallinen harmaa puuvillapaita, josta saa honkkarikelpoisen pistämällä siihen päälle valkoisen pitsipaidan.



Se on hauskaa, että legginsit käy ihan kaiken kanssa. Ei tarvitse sentään housuja ostaa. Mun mukana kulkevat kirpparifarkut vetelee viimeisiään, enkä taida hankkia tilalle uusia.

Jostain kun vielä löytäisi eettiset kesäkengät, ei tarvitsisi enää ajatella koko asiaa. Mun kahdet El Naturalistat on liian kuumat jo nyt, eikä kirkuvanpunaiset Fitflop-sandaalit oikein käy työpaikalle...

Huokaus.

PS. Jos asuisin lähempänä keskustaa, joutuisin varmaan panostamaan pukeutumiseeni ihan oikeastikin. Siellä ollaan kovin muotitietoisia...

3 comments:

  1. En tiedä auttaako kuumuuteen, mutta tyyliin ja eettisyyteen ratkaisuna esitän Issey Miyaken vaatteita. Japanissa käydessäni kävin sekä Isseyn näyttelyssä, että muutamassa liikkeessä ja vaatteet tehdään järestään Japanissa. Ymmärsin, että kankaat myös, koska Issey käyttää niissä yleensä erikoisempaa teknologiaa mihin vaan kotimaasta löytyy laitteet. Ainakin näin oli case 132 5 -malliston kohdalla minkä näyttelyssä kävin ja uskoisin että niin olisi myös Pleats please malliston kohdalla. Monet vaatteet voi olla tekokuitua, eli hiostaa, mutta luulis löytyvän valikoimasta myös hengittävämpiä matskuja. Vaatteet eivät edes ole niin järisyttävän hintaisia mitä voisi kuvitella. Hong Kongin hinnoista en kyllä tiedä, mutta siellä on kai liike tällasessä paikassa: PACIFIC PLACE LANE CRAWFORD CORNER

    Lane Crawford, Pacific Place II, Queensway, Hong Kong

    Jos olisin työssä käyvä ihminen niin satsaisin. Varmistaisin kyllä ehkä vielä että vaatteessa lukisi made in Japan:) En tiedä tykkäätkö tyylistä, mutta Isseyn vaatteet ovat usein myös free size luokkaa. Kerro miten käy jos satut joskus liikeessä piipahtaan:)

    -Sanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, kiitos vinkistä! Jos kankaatkin tehdään Japanissa, niin se kuulostaa jo aika lupaavalta. Tekokuituja mä en kauheasti uskalla käyttää, kun iho reagoi niihin toisinaan aika pahasti, mutta jospas niillä olisi tosiaan muutakin.

      Taidan jopa tietää, missä tuo Pacific Place -ostari sijaitsee keskustassa eli yritänpä pitää mielessä, kun sielläpäin seuraavan kerran pyörin.

      Kiitos vielä!

      Delete
  2. Googletin vähäsen ja löysin Japanista tällaistakin: http://mikaorganic.com/#/collection . Harmi, ettei näitä myydä Hongkongissa... (niin kuin mulla muka olisi näihin edes varaa).

    ReplyDelete